Wednesday 30 May 2007

الأسبوع في سطور

أسبوع كان حافل بالأحداث بس يا ترى الأحداث كانت حافله فعلا؟

- رحت اسكندرية اللي أنا بحبها!
- رحلة كانت ظريفة بس السفر جه فجأة وأنا شخصية بحب آدي البلانينج حقه مش بعرف أتاخد على خوانه كده
- سافرت أنا وأختي وطفليها وخالتي على وعد من باقي العائلة إنهم يحصلونا بس للأسف مقدروش :(
- كان نفسي تبقى سفرية استجمام بس تحولت إلى مسئولية وقلق وحسيت إني كنت رجل البيت!!
حقيقي سبحان الله الرجل رجل والست ست ومينفعش حد فيهم ياخد دور التاني وفي رأيي تو ماتش إن ديبندنس على قد ما هو نعمة على قد ما هو مش حلو خالص.
- قعدت قدام البحر الحمد لله بس مش كتير علشان الأطفال فرضوا علينا البسين!!
- صورت البحر كتير ويعدين الكاميرا عملت بأصلها وباظت للأسف :(
- رجعت عندي تلال من الشغل - أصلا كنت واخده أجازة يوم واحد وخليتهم يومين بس بجد طلعت علية الأجازة بط بط.
- لسة عندي آلام في رقبتي بسبب الكمبيوتر العظيم ولسه مش قادرة أصدق الدكتور اللي مفهمنييش أي حاجة ولا حتى قالي مواعيد الدواء وكان بيكلمني وهو مستعجل جدا عشان عنده زحمة! ومش قادرة أنسى خطة الوحش اللي حتى الدكتور الصيدلي مقدرش يفهمه واداني دوا غلط!! بس ربنا ستر إني قريت الروشته قبل ما أخده ولقيت إنه دوا حساسية وحروق شمس وملوش علاقة بالرقبة!!
زعلانه منكم جدا يا دكاتره!!
- وأنا في الشغل ولا بيه ولا عليه لقيت حد كان معايا زمان بيكلمني على شركة كبيرة مش هقدر أنكر عايزه ناش تشتغل فيها وهو شايف إني مناسبة....ممممم أنا مش مضايقة خالص من شغلى ومكنتش بفكر أسيبه أصلا بس بصراحة الشركة التانية ممكن تكون فرصة حلوة ...الفكرة إني أنا خضت التجربة دي السنة اللي فاتت وانتهت إني قعدت في شركتي لأني بحبها فعلا مع إني كنت بجد وصلت إلى قمة الزهق بس برده قررت استمر بعد ما شوية الحاجات اللي مضيقاني اتحلت ... مش عايزة اعمل كدة تاني بس يمكن اروح الانترفيو من باب العلم بالشئ والواحد يشوف الدنيا بره عامله ازاي.

-رجعت لاقيت فاتني بوستس كتيييير ولسه لغاية دلوقتي مكملتش قراءة!
بس خلاص !!

8 comments:

عصفور المدينة said...

سبقت جروم
حمدا لله على السلامة

التعليق في سطور من الآخر
صلاة الاستخارة
الست ست والراجل راجل
:(
كاننا والماء من حولنا قوم جلوس حولهم ماء

- بخصوص آلام الرقبة
حافتي شوية في الطب
أهم حاجة المخدة وبعض تمارين التمدد بالغضافة لمسكن لفترة بسيطة مع فيتامين ب
ده من الدكاترة برضه

بس دي من عندي وجابت نتيجة معي
http://images.google.com/images?um=1&tab=wi&hl=en&q=stretching%20neck

وشفاك الله وعافاك

Noony said...

سلامتك 10000 سلامة يا جميلة
معلش دي ضريبة الشغل
صلي استخارة وإن شاء الله خير
ممكن تروحي الإنترفيو من باب العلم بالشيء فعلاً وعشان تشوفي مقدرتك واحتياجات السوق ايه
أما رحلة اسكندرية؟ الجو اليومين اللي فاتوا كانوا صعبين أوي
بس طالما كان فيها بحر وبسين، يبقى كويس
يا رب تكوني اتبسطي
فعلاً عندك حق...الرجل رجل، والست ست
وأنا شخصياً أنادي برجوع زمن العصر الفاطمي والحرملك والسلاملك والبنات والستات يقعدوا في البيت بكرامتهم من غير بهدلة
:)
حمد الله على السلامة يا قمر
نوني

shermen said...

سلامة رقبتك
ألف سلامة عليكي
ومش مشكلة التدوينات اللي فاتتك
متعوضة يا ستي المهم صحتك
وبالنسبة للشغل
هنصحك ذي ما عصفور المدينه نصحك
صلاة الإستخارة

تحياتي ليكي يا قمر

الطائر الحزين said...

السلام عليكم
الاول حمدا لله على سلامتك
ثانيا موضوع الدكاترة دة محير اوى
انا متخيل بعد تقدم العلم فى الاشعة والتحاليل اصبح الدكتور مش لازم يسأل المريض ويتجوبة ويحسسة انه فى تحقيق لحد ما المريض تطلع روحة وكان المريض لازم يحفظ تاريخة المرضى
واللى فاضل ان المريض هو اللى يكتب الروشتة ويديها للدكتور علشان يصرف العلاج طبعا عارفين ليه علشان لو بتاع الصيديلية معرفش يقراها يقراها له هو
تحياتى

Just a Reader said...

عصفور المدينة
أولا جزاك الله خيرا على البوستين بتوع صلاة الاستخارة ما شاء الله الشرح جميل ووافي جدا...أنا بصلي استخارة الحمد لله وربنا يكرم.. دعواتكم
ثانيا
سيادتك الوحيد اللي عندك حصانة دبلوماسية حتى لو انتميت إلى عائلة عارف :)) لأن حضرتك سواء عارف أو مش عارف أنا بستفيد من تعليقاتك ما شاء الله
هو في الحقيقة المخدة ملهاش ذنب هو الكمبيتر وتحديدا اللاب توب مؤذي جدا للرقبة بالذات عند عدم استخدامه على مكتب ...جزاك الله خيرا على اللينك كان فيها مقالات كمان مفيدة جدا
شكرا لك مرة أخرى

Just a Reader said...

noony
نونييي الجميلة... الله يسلمك يا قمر
فعلا هي دي الأسباب اللي هتخليني أروح الانترفيو إن شاء الله ...دعواتك
أنا كمان زيك بشجع قعدة البيت ومش من أنصار مساواة الرجل بالمرأة خالص كل واحد ليه فطرة ربنا خلقه عليها وكل واحد ليه دورة...ربنا يكرمنا جميعا إن شاء الله :)

Just a Reader said...

Shermen
الله يسلمك يا جميلة ...بصلي استخارة الحمد لله وربنا يكرم ...دعواتك :)
تحياتي لكي

Just a Reader said...

الطائر الحزين
جزاك الله خيرا
مش عارفة ليه حاسة بتحيز للدكاترة ... عموما... الموضوع موصلش للأشعة أو التحاليل وأنا مش معترضة إن الدكتور عرف أنا عندي ايه من مجرد كلمتين ...هو دكتور شاطر حصل خير ...بس كان لازم يشرح لي مش يقولي عندك ضغط على الغضروف عامل تقلص عضلي ...أنا شايفة إنه من حقي إني أعرف ايه ده وايه السبب وليه وصلت لكده وايه الأوضاع الصح والغلط للرقبة...مش يسبني أنا اكتشف مع نفسي.
طبعا هي مش هتوصل إن المريض هو اللي يكتب الروشتة بس هي واقعة وحصلت بجد إن الصيدلي معرفش يقرأ خطة وتخيل لو انا إنسان بسيط لا يعرف القراءة ودي موجودة في مجتمعنا كنت أكيد هخد الدواء الغلط...مش عارفة دي مادة بيدرسوها في الكلية ولا ايه حكاية الخط الوحش دي ...ومين عارف مش يمكن بعد كده يتم اختراع شيء تاني بديل للروشتة اليدوية ...عموما أنا مع كل شئ في صالح المريض.
تحياتي