Monday 21 May 2007

أول تاج

التاج ده من شيرمين الجميله.....وأدي الإجابات يا شيري معلش اتأخرت عليكي
أحب شخص لقلبك فى الدنيا؟
بابا ...ربنا يبارك لي في عمره
انسان مستعد تضحي بحياتك – ركز فى كلمة حياتك - عشانه؟
بابا تاني...ربنا يرزقني بره ويعينني عليه
انسان كرهته لدرجة الجنون و تمنيت لو تمسك سكينة وتنقض عليه وتغرزها فى قلبه تقتله وتقف تبص لجثته وتشفي غليل قلبك؟
يااااااااا .... عمري ما فكرت كده أصلا ... وبالعكس أنا عن نفسي بعد ما بفكر شويه بلاقي إن كل إنسان ضايقني أو ظلمني في الآخر يا بيبقى ربنا بيجعله سبب في تغيري للأفضل يا إما بصبر عليه ويعلمني كظم الغيظ ويديني ثواب ويحسن الكومينيكشن سكيلز بتاعتي :)
ما هو:اسم أجمل كتاب كتبه بشر قرأته ومحتفظ به حتى الان؟
لا تحزن - عائض القرني
اسم كتاب -كتبه بشر برضة- انت متعلق بيه وبتقرأه كل فترة؟
كتب تفسير القرآن عموما
اهم جهاز منزلى انت متعلق بيه او بتستخدمه كتير؟
الثلاجة طبعا :)
مكان تحس بالراحة عندما تدخله؟
مسجدي المفضل
شىء تحس بالراحة النفسية عندما تنظر اليه؟
البحر - السماء - الصحراء - الخضرة
مكان تحس فيه بالحنين الى شىء لا تدرى ماهو و ذكريات جارفة الى لاشىء؟
بلدتنا الريفية
اجمل مدينة زرتها داخل مصر؟
الاسكندرية
أجمل مكان طبيعي رأيته داخل مصر؟
أي مكان به بحر أو جبل أو خضرة أو صحراء
شخصية كارتونية بتحبها؟
بارنييييي :)
نوع هاتفك المحمول؟
نوكيا
سرعة بروسيسور جهازك؟
اللي في البيت ولا اللي في الشغل :)
حجم ذاكرة –هارد- جهازك؟
حبة حلوين
المساحة التى تشغلها المواد الاسلامية على جهازك؟
أغلبها برزنتيشنز وميلز ...علشان مش بعرف أسمع حاجه وأنا بشتغل وفي البيت بفضل أقرأ كتب أو أسمع شرايط كاسيت।
نفس المساحة السالف ذكرها فى قلبك -الاجابة لنفسك عشان الرياء يا اخواننا -؟
ما شاء الله ..السؤال أهو مجاوب نفسه
أهم هدف انت واضعه لحياتك الآن؟
نفسي أحفظ القرآن
عندي امتحان قريب ...نفسي أنجح فيه...دعواتكممم
مواصفات فتى الأحلام بالنسبة لك؟
ذو دين وخلق بكل ما تحمله الكلمتين ممن معاني وبشرط انهم يكونوا مقترنين
نفسي نكون زياده لبعض في كل طاعة تدخلنا الجنة
صف ما يأتى:شعورك لما بتسمع كلمة مصر؟
أشعر بالحب
شعورك لما بتسمع كلام عن اليهود؟
بقول حسبي الله ونعم الوكيل
شعورك لما بتشوف ظابط شرطة؟
ولا حاجه ...كله في السليم الحمد لله :)
شعورك لما بتشوف الكناس العجوز فى الطريق؟
تلح علي رغبة بالبكاء وأقول سبحان الله ربنا خلقنا درجات علشان نكمل بعض وبحمد ربنا على نعمه اللي ساعات كتير مش بنفتكرها ونركز بس في اللي ناقصنا
افكارك تجاه شاب ماشى فى الطريق يلبس جلابية بيضاء قصيرة وعمامة وله لحية وبجيبه السواك وبيده المصحف؟
بتمني أنه يكون فاهم دينه صح وزي ما هو متمسك بيه في مظهره يكون متمسك بيه في باطنه
احساس يراودك فى اشارة مرور مغلقة بسبب مسئول كبير؟
بتضايق لو كان عندي معاد مهم وهتأخر عليه
أكثر من قول لا حول ولا قوة إلا بالله لعل الإشاره تنفرج
تم بحمد الله :)

15 comments:

Eric Matt said...


التلاجة؟

ربنا يستر :))

بس اجابات جميلة و مركزة ما شاء الله

بس في حاجة
ايه الحكاية النهاردة انت و روزا و تخاريف و ايموس مجاوبين نفس التاج

النهاردة

كل ما روح بلوج منهم الاقي نفس التاج

اتعقدت يا ناس

الحمدلله اني مجاوبه قبل كده

:)))

تحياتي لك من ماناساس البلد
الكور ديو 2 أحسن من الاي ام دي
:p

عصفور المدينة said...

اول مرة حد يقول حاجة غير الكمبيوتر
كويس
انا كنت باعز الخلاط جدا
وصوته بالنسبة لي شجن
لحد ما عملت الرجيم
:)
بقية الإجابات في المختصر المفيد
pass

نفسنا said...

تم أفتتاح العدد الأول من مجلة نفسنا
نتمنى منكم زيارتنا

Just a Reader said...

The Groom
أينعم الثلاجة جهاز ضروري في البيت إيمانا مني بإن الأكل نعمه بس طبعا بالمعقول ...
فكرتني بحد سألوه ايه أكثر عشر حاجات بتحب تعملهم رد وقال أشرب قهوه في العشر إجابات ....تعرفه:))؟؟
ولا مرة تاني كان هياكل مراته لو قربت من طبقه ...فاكره:)؟؟
كلنا جاوبنا التاج مع بعض لأنه من شيرمين لينا كلنا تقريبا ...الغريب بس إنه في نفس التوقيت :)والظريف إنك اتعقدت P: :))))

Just a Reader said...

عصفور المدينة
لفترة كبيرة كان الكمبيوتر مهم فعلا بس بدأت دلوقتي الحمد الله أتخلص من الشعور ده وبقيت كمان استمتع لما ببقى أجازة مثلا ومفتحوش على غير العادة.
ربنا معاك في الريجيم ...عايز قوة إراده.

Just a Reader said...

نفسنا
حاضر يا bos bos انا جايه أهو

عصفور المدينة said...

حضرتك شكلك ما قريتيش حكايتي مع التخسيس

عصفور المدينة said...

http://ctybrd.blogspot.com/2006/12/2.html

Just a Reader said...

عصفور المدينة
قريت البوستز كلها وتركت لك سؤالا وتعليقا وأرجو الإفادة.
ما شاء الله بوست لازم كل الناس تقرأه ..جزاك الله خيرا

Noony said...

بارني؟
أول مرة أشوف حد بيحب بارني غير الأمريكان
بس وماله
:)

وأنا كمان بحب لا تحزن لعائض القرني
إجاباتك بسيطة بس تدل على شخصية متوازنة وجمييلة أوي

:)
نوني

shermen said...

هههههههههههههه
ميرسي يا صديقتي العزيزة
انك جاوبتي التاج

بس انا حاسه انك بتجري وانتي بتجاوبي
مش عارفه ليه

بس إجاباتك جميلة

حلوة حكاية التلاجة دي

سلام يا قمر

Just a Reader said...

Noony
أهلا أهلا خطوة عزيزة:) أنا بشوفك عند جروم :)
أنا فعلا بحب لارني وكتبت عنه بوست قبل كده لو قريتيه هتعرفي بحبه ليه
جزاك الله خيرا …ربنا يكرمك

Just a Reader said...

Shermeen
صاحبة التاج :)
أنا مكنتش بجرى ولا حاجة ...أنا أصلا بتعب من المشي فما بالك بالجري :))))
هي بس طبيعة شخصية ...أنا دايما بحب كلامي يبقى تو ذا بونيت :))
طبعا الثلاجة اختراع هايل :)
ربنا يكرمك

Rosa said...

الثلاجة؟!!! دا بيدي انديكاشنز جامده
:D
لا بجد مدونتك كماشاء الله وكل اجابتك تدل على شخصيه جميله متدينه رقيقه وباره ماشاء الله
ربنا معاكي في الامتحان وتحليه على خير
ويحققلك كل امانيكي يا رب
:)

Just a Reader said...

Rosa
أهلا أهلا ...ربنا يكرمك على كلامك الجميل ويحققلك كل أمانيكي انتي كمان...
على فكرة الثلاجة اختراع هايل بس شكلكوا كده أخدتوا عني فكرة إني شبهها :))....لأ والله خالص أنا وزني ماشي مع طولي تماما الحمد لله :)) يادوب عايزة أخلص من كيلو أو اتنين مش أكتر :)
سعدت جدا بزيارتك وكلامك :)